
Povremeni post i brojanje kalorija su dva najpopularnija načina za gubitak kligrama. Međutim, koja od ove dvije metode mršavljenja donosi bolje rezultate?
Prema rezultatima studije iz 2025. godine, objavljenoj u časopisu Annals of Internal Medicine, takozvani program povremenog posta 4:3 nadmašio je kalorijski deficit kada je riječ o uspješnom gubitku kilograma.
Za razliku od nekih programa povremenog posta, koji ograničavaju unos hrane na određene dijelove dana, program 4:3 u studiji ograničio je ukupan unos kalorija samo na određene dane u nedelji.
- Ova paradigma uključuje tri neuzastopna dana u nedelji sa značajnim ograničenjem kalorija i četiri dana u nedelji bez ograničenja kalorija - rekle su autorke studije Viktorija Katenači i Denijel Ostendorf.
Krista Varadi, profesorka na Univerzitetu Illinois u Čikadu, koja nije bila uključena u istraživanje, izjavila je da su rezultati iznenađujući.
Prethodne studije, poput pregleda iz 2024. godine, zaključile su da strategije posta nisu efikasnije od ograničenja kalorija.
- Ovo je do sada jedina studija na ljudima koja je to pokazala - rekla je.
Testiranje povremenog posta i brojanje kalorija
Kako bi sproveli svoje 12-mjesečno ispitivanje, istraživači su podijelili 165 učesnika u dvije grupe. Jedna grupa je dobila uputstva da smanji unos kalorija za 80 odsto na dane posta. Za žene je to značilo smanjenje unosa na otprilike 400 do 600 kalorija tri dana u nedelji, dok su muškarci smanjili unos kalorija na otprilike 500 do 700. Od ovih učesnika se tražilo da broje kalorije samo na dane posta.
- Tokom ostala četiri dana bez posta, učesnici nisu morali da broje ili da ograničavaju kalorije, ali su bili podstaknuti da biraju zdravu hranu i veličinu porcija. Sveukupno, to je rezultiralo ciljanim nedeljnim kalorijskim deficitom od otprilike 34 odsto u grupi s povremenim postom 4:3 - objasnili su autori studije.
Druga grupa dobila je uputstva da smanji dnevni unos kalorija za 34 odsto kako bi se uskladila s ukupnim kalorijskim ciljem.
Obje grupe dobile su uputstva za praćenje kalorija i pisani dnevnik konzumacije hrane. Dijetetičar je na nedeljnom nivou pregledao te zapise kako bi se osigurao da se učesnici pridržavaju kalorijskog unosa.
Kao dodatnu mjeru tačnosti, istraživači su koristili metodu dvostruko označene ravnoteže unosa vode, koja mjeri koliko brzo izotopi u vodi napuštaju tijelo i određuje broj sagorjelih kalorija.
Na kraju 12 mjeseci, istraživači su utvrdili da su učesnici grupe, koja je praktikovala povremeni post 4:3, izgubili znatno više kilograma od onih u grupi koja je brojala kalorije, uz prosječnu razliku od 2,9 kilograma.
Ograničenja studije
Uprkos impresivnim rezultatima, studija je imala neka ograničenja. Katenači i Ostendorf primijetile su da njihove grupe učesnika nisu uključivale djecu, adolescente, starije odrasle osobe, trudnice ili dojilje, niti osobe s dijabetesom, kardiovaskularnim bolestima ili rakom.
- To ograničava generalizaciju naših rezultata na te grupe - rekle su.
Osim toga, iako je studija trajala 12 mjeseci, nije se bavila dugoročnim ishodima povremenog posta niti brojanja kalorija.
Autorke su takođe istakle da su nedeljni sastanci s dijetetičarom mogli da utiču na ishode (i to je pogodnost kojoj mnogi ljudi nemaju pristup kada žele da izgube kilograme).